18. mars hyller vi bussjåførene

Bussjåferenes dag! Her representert ved hovedtillitsvalgt og leder Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Viken, Ove Solberg. (Foto: Ola Tømmerås)

Mange av Fagforbundets medlemmer har fått fortjent ros for sin innsats under koronapandemien. Bussjåførene er ikke noe unntak, men likevel må de trekkes fram særskilt, på denne dagen, 18. mars - Bussjåførenes dag.

18.03.2021 av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk
Sist oppdatert: 18.03.2021

Det siste året har vært spesielt for alle, også for alle landets bussjåfører. Da landet ble stengt ned i mars 2020 ble spesielt folk i Oslo, Bergen og Trondheim smertelig klar over hvor avhengige de er av kollektivtransporten.

Får folk på jobb

Kollektivtransporten spiller en viktig rolle for å sørge for at både sykepleiere, ledere og renholdere kommer seg på jobb. Storbyene våre fungerer ikke uten. Med fare for smittespredning der det er mange passasjerer kom myndighetene med en egen smittevernveileder for kollektivtransporten. For Fagforbundet var det da viktig å sørge for at veilederen også inneholdt beskyttelse for sjåfører, som stengte seterader framme i bussen og stengte fordører.

Streiket for rettferdig lønn

Bussjåførene ble raskt inkludert på listen over samfunnskritiske funksjoner. Listen består av yrker vi faktisk ikke klarer oss uten, men som dessverre ofte ikke har lønn som står i stil med begrepet samfunnskritisk.

Det var derfor på sin plass at Fagforbundet og de andre forbundene i kollektivtransporten gikk til streik da NHO i lønnsoppgjøret i 2020 igjen kom med tilbud som var altfor dårlig til å heve sjåførenes lønninger opp mot industriarbeidernivå. For det var det som i sin tid ble lovet, og som vi har krevd at arbeidsgiversida står ved.

Heldigvis så også vanlige folk hvor urettferdig bussjåførene ble behandlet av arbeidsgiversida. Det viste seg også raskt at bussjåførene hadde stor sympati i befolkningen. 85 % av nordmenn mente sjåførene hadde god grunn til å være forbanna.

Fagforbundet var i utgangspunktet ikke fornøyd med resultatet som avsluttet busstreiken, men det var et steg i rett retning. Vi kommer til å fortsette å kjempe for at samfunnskritiske funksjoner som bussjåfører får lønns- og pensjonsvilkår som står i stil med den forskjellen de faktisk gjør i hverdagen.