Aktuell: Kirsti Rørmyr

Kirsti Rørmyr tar permisjon fra vervet i Fagforbundet Halden og Aremark for å drive valgkamp. Hun kan gjøre det med glede over at jobbene til medlemmene er sikret. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

- Konkret hjelp og synlige resultater for enkeltmedlemmer er det beste verveargumentet ei fagforening kan ha, sier leder av Fagforbundet Halden.

15.10.2008 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 22.01.2009

I mars i år satte de i gang det systematiske arbeidet med å finne ut av problematikken ufrivillig deltid og midlertidighet. Hittil har 52 medlemmer økt stillingsprosenten og fått midlertidig tilsetting omgjort til fast stilling.

Jobber alltid

Små stillinger og midlertidig tilsetting er et utbredt fenomen i mange kommuner.

I helsesektoren i Halden gjør Fagforbundet noe med denne situasjonen. – Vi har i en årrekke sett at folk blir utnytta. Istedenfor en fast stilling i høyere stillingsprosent, tar ansatte tilfeldige enkeltvakter for å fylle opp. Mange tør ikke si nei til ekstravaktene, i frykt for ikke å bli oppringt neste gang. I forbindelse med kartlegginga fant vi ansatte som ikke har hatt ferie på mange år, og mange som jobbet langt over 100 prosent.

– De med de minste stillingene jobber nesten alltid, sier Rørmyr.

Mer enn fast stillingsprosent

Fagforbundet har hittil fått inn 110 saker, hvor foreløpig 52 er avklart og medlemmene har vunnet fram, og fått høyna stillingsprosenten til fast stilling.

– Vi har krevd fast ansettelse i den stillingen de faktisk arbeider, sier Rørmyr, og henviser til arbeidsmiljølovens paragraf 14.9, hvor de faktiske behov for arbeidskraft skal legges til grunn for fast ansettelse. Per dato har Rørmyr 58 saker i bevegelse, tre av disse i tvist etter arbeidsmiljølovens paragraf 17.3.

– Det er tidkrevende å dokumentere at mange har arbeidet mye mer enn sin faste stilling i flere år. Grunnlag for å fremme krav om større stillinger er et tverrsnitt av de siste fire åra, sier Rørmyr. Blant medlemmene som har ønsket høyere fast stilling, er kun fire menn. Dette bekrefter at spørsmålet om økt, fast stilling i helse- og omsorgssektoren først og fremst angår kvinner.

Konkrete resultater verver

Fagforbundet Halden hadde som mål å verve 60 nye medlemmer i 2008, til nå er tallet 110. – Det må du få med, sier Rørmyr, som ikke er i tvil om at konkret hjelp og synlige resultater for enkeltmedlemmer er det beste verveargumentet en fagforeninga kan ha. De nyinnmeldte i Fagforbundet Halden er både tidligere uorganiserte og Deltamedlemmer.