Aktuell: Kristin Sæther

Leder i  Fagforbundet Trondheim, Kristin Sæter, er glad at politikerne innfrir løfte om å satse på heltid.

Leder i Fagforbundet Trondheim, Kristin Sæter, er glad at politikerne innfrir løfte om å satse på heltid. (Foto: Per Flakstad, Fagbladet)

Til siste slutt: - Valgkamp handler om hardt arbeid helt fram til stemmeurna, sier Kristin Sæther, leder av Fagforbundet Trondheim. I Trondheim vant de valget på det.

25.09.2009 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 02.10.2009

I Trondheim, også kalt rødgrønt utstillingsvindu, har fagbevegelsen stått på i valgkampen som best de kan. Og de kan.

- Å møte folk ansikt til ansikt er ei sikker oppskrift, sier Kristin, - og arbeidsplassbesøk er alfa og omega.

Alle i styret hadde ansvar for valgkampen på egen arbeidsplass og på arbeidsplasser i nærheten. I tillegg fikk de også ansvar for sitt eget boligområde. I Trondheim var Fagforbundet synlig over alt.

- Budskapet vårt var "Bruk stemmeretten", og det er jo ingen hemmelighet at vi støtter en rødgrønn politikk, sier Kristin. Medlemmene har nesten uten unntak vært positive.

Mye å forsvare

I Trondheim og Sør-Trøndelag gjorde de rødgrønne et godt valg. Arbeiderpartiet gikk fram både i Trondheim (+3,1) og i fylket (+2,8). Høyresida angrep Trondheim som et skrekkens eksempel på rødgrønn politikk på grunn av budsjettunderskudd i 2009.

- Vi har slitt i budsjettsammenheng, men folk ser at de rødgrønne her har investert i velferd som barnehager, skoler og sykehjemsplasser, sier Kristin.

Fagforbundets folk var ute på 150 arbeidsplasser og fikk formidla at valget nettopp handler om velferd og et godt arbeidsliv.

Rødgrønn historie

Trondheims nære historie handler om da de rødgrønne tok byen i 2003, Norge i 2005, beholdt flertallet i Trondheim i 2007, for så å slite med budsjettunderskudd og gjeld i 2008 og 2009.

- Heldigvis slo vi tilbake skremselspropagandaen. Tallenes tale er klar: Valgresultatet viser at alle de rødgrønne partiene fikk en tilslutning  godt over landsgjennomsnittet.

Flere hatter

Kristin er hjelpepleier,  leder 7 000 medlemmer i Fagforbundet Trondheim og sitter i bystyret for Ap.  - Da jobben i Fagforbundet var gjort, deltok jeg også i Arbeiderpartiets valgkamp.

Aksjonen  "100 timer - 1000 frivillige - 10 000 husbesøk" var utrolig viktig og effektiv, mener Kristin.  Det var da hun virkelig oppdaget at svært mange ikke bestemmer seg for om de skal stemme eller hvem de skal stemme på før på selve valgdagen.

- Det er viktig å huske til seinere valg, ikke minst til kommunevalget i 2011, understreker Kristin Sæther.