Kristin Sæther

Fra demonstrasjon/fanemarkering utenfor Stortinget 20. mars 2017.Stopp regjeringas svekking av faglige rettigheter.Arrangør: LO i Oslo, Trondheim, Stavanger, Fredrikstad, Larvik/Lardal og Asker og Bærum.Kristin Sæter, leder i Fagforbundet Trondheim (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Lederen av Fagforbundet Trondheim, Kristin Sæther (50), tok LO-kongressen med storm og rykket rett inn i den nyvalgte ledelsen.

02.06.2017 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 08.06.2017

Hun er verdensberømt i Trøndelag, men kanskje ikke en kjendis i resten av landet. Enn så lenge. La oss bli bedre kjent med kvinnen som venner beskriver som uvanlig raus og inkluderende.

Vi tar et lite skritt tilbake i tid. Det er søndag ettermiddag 7. mai, bare én dag før åpningen av årets LO-kongress. Fagforbundet annonserer at de har et nytt navn til ledelsen. Ett til. LOs største forbund vil ha to representanter. Fra før har Roger Haga Heimli blitt spilt inn som nestleder. Det nye navnet: Kristin Sæther.

Ønsket posisjon: LO-sekretær

Vi får vite at hun kommer fra et lederverv i Trondheim, at hun er flink og at Fagforbundet har stor tro på henne. Kongressen får kort betenkningstid. Bare fire dager etter at hun ble lansert som Fagforbundets kandidat, blir hun valgt. Hun skal være med å lede LO de neste fire årene, være med å skape et godt arbeidsliv for folk flest. Det er et verv med tungt ansvar, et verv med store muligheter.

– Svaret måtte bli ja. Jeg hadde ikke forventet å bli spurt om å sitte i LO-ledelsen, men det var lett å si ja når forespørselen kom. Det er rett og slett en kjempemulighet, sier Kristin Sæther.

Hjerteknuseren

Kristin knuser ikke hjerter, hun styrker dem. Hun har spisskompetanse på å gi folk tilbake trua på seg selv. Trua på at de har en verdi, at de betyr noe – at det er en jobb og et godt liv der ute for alle.

Det er mange som har fått oppleve nettopp det. Det kan være ansatte og beboere på bolig for funksjonshemmede, tiggeren på gatehjørnet eller Fagforbundet-medlemmet som trenger en hel og fast stilling på jobb. De har møtt hjelpepleieren, omsorgspersonen og fagfo-reningslederen Kristin. Hun er damen med det store hjertet som lar humøret og optimismen smitte over på dem hun møter.

Viktig med egenpleie

Hun setter bevisst av tid til å møte folk hun er glad i. Familie, venner og andre. Kalenderen er full. Høyest på prioriteringslista står datteren Karen (20), men i Kristin Sæthers liv er det plass til mange.

– Det går bra å ha hodet under vann så lenge du ikke blir værende der. Du må opp og puste innimellom. Jeg føler jeg er god til å prioritere. Du må ta vare på deg seg selv for å kunne ivareta andre, sier hun.

Følger organisasjonsbibelen

Hun omtaler seg selv som organisator og administrator.

– Jeg er glad i å følge vedtektene. Vedtektene er selve organisasjonsbibelen. Der står det hvem som skal gjøre hva. Man må følge godt med for å fange opp misforståelser eller personer som ikke vil forholde seg til vedtektene, sier hun.

Flere store og viktig saker ligger på LO-sekretærens bord. Hun skal fremme LOs helsepolitikk – og sørge for at ingen regjering rører sykelønna eller på annen måte river i stykker velferdsstaten.

Sæther er utdannet hjelpepleier og har erfaring fra bolig for utviklingshemmede og arbeid i rusomsorgen. Hun har med seg ledererfaring fra Trondheim, Norges rødgrønne utstillingsvindu. Hun har ledet Fagforbundet i Trondheim siden 2002 og vært med i LO siden 1991. Hun satt en kort periode for Arbeiderpartiet i bystyret i Trondheim og representerte venstresiden i partiet. Det ble imidlertid kun en halv bystyreperiode. Hun valgte i stedet å gå fullt og helt inn i rollen som fagforeningsleder.

Å, jeg vet en Sæther…

Den lange veien til LO-hovedkvarteret i Oslo startet på en liten gård på Nordmøre. Kristin trådde sine første sko i Halsa kommune tett opp mot Trøndelag. Hun vokste opp med to eldre brødre og ble tidlig klar over at veien framover i livet handlet om arbeid. Hardt arbeid.

– Folk skulle arbeide. Slik var det bare. Alle måtte gjøre det de kunne for å hjelpe til på gården. Det harde arbeidet har nok vært med på å forme meg som voksen, forteller Sæther.

Den ferske LO-sekretæren står trolig fram som ei dame fra Trøndelag for Hans-Christian Gabrielsen, Peggy A. Hessen Følsvik, Roger Haga Heimli og de andre i LO-ledelsen. Det er først når de gode historiene kommer fram at Kristin Sæther røper hvor hun har vokst opp.

– Jeg er kjapp i replikken og liker å få folk til å le. Da blir det nok til at jeg slår over til dialekten jeg har med meg fra Nordmøre, sier hun.