Kjellfrid T. Blakstad på besøk i to Stortingskomiteer

Leder i Seksjon helse og sosial Kjellfrid T. Blakstad var godt fornøyd med møte med Stortingets helse- og omsorgskomite og i Stortingets familie- og kulturkomité. Begge komiteene hadde møte den 14. mai.

15.05.2013 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 15.05.2013

Meld. St. 29 (2012 – 2013) Morgendagens omsorg lå til grunn for høringen i helse og omsorgskomiteen. Fagforbundet støtter hovedinnholdet i Regjeringens stortingsmelding om Morgendagens omsorg. Flere områder i meldingen ble påpekt fra Fagforbundets side. Blant annet  at det er fortsatt viktig å satse på rekruttering av ungdom og voksne til de ulike yrkene i pleie- og omsorgssektoren, og at vi må ta i bruk samtlige tilgjengelige omsorgsressurser noe som handler om et godt samspill med pårørende, og et økt innslag av frivillig innsats.

I Stortingets familie- og kulturkomité lå endringer i barnevernsloven (Prop. 106 L (2012- 13) til grunn for høringen. Fagforbundet er positive til de fleste endringene i barnevernsloven, men er usikre på i hvilken grad lovforslagene vil føre til kvalitetsforbedringer i praksis. Fagforbundet tror at det ofte ikke er selve lovverket det skorter på, men det faktum at loven brytes. Det ble pekt på at mange av problemene som vi ser i barnevernet kommer av underbemanning i det kommunale barnevernet. Av den grunn ble det pekt på behovet for innføring av en bemanningsnorm.

Vedlagt følger innledningen som ble holdt.