Sommerleir for små fagforbundere og framfylkinger

Framfylkingen og Fagforbundets første familieleir er avholdt. Fra 26.-30. juni ble Ringsaker folkehøyskole i Hedmark fylt med aktiviteter, latter og sang.

28.06.2013 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 04.07.2013

Nær 120 barn og voksne fra flere nasjoner og med ulike bakgrunner samlet seg til en hyggelig og spennende sommeruke på arbeiderbevegelsens folkehøyskole på Ringsaker. Regnet sprutet ned de første to dagene, men det la ingen demper på stemningen hos barna - som trosset været og spratt ut i skolens basseng allerede den første kvelden.

Det nye samarbeidet mellom Framfylkingen og Fagforbundet starter med en familieleir - som gjør det mulig for organisasjonene å bli bedre kjent med hverandre. Dette er et tilbud til alle medlemmer av de to organisasjonene. Arrangørene håper leiren blir en årlig begivenhet.

En rekke aktiviteter sto på planen for dagene. Bading, baking, ansiktsmaling, gårdsbesøk og ukulelekurs var noen av tilbudene. Dessuten disponerte deltakerne skolens gymsal, som ble flittig brukt til både ballspill, lek og turning.

- Dette er en aktivitetsleir med mange ulike tilbud til barna, sier Rakel Solbu fra Fagforbundet.

Hun er med i arrangementsgruppa og er her med sin familie for første gang.

- Dette hadde ikke gått hvis vi ikke hadde flinke frivillige. Vi har i tillegg fått en fantastisk velkomst fra skolens ansatte, legger hun til.

Når 65 barn i alderen ett til seksten år samles, er det viktig med mat. Fire ganger om dagen fikk deltakerne god og sunn mat.

- Måltidene er et viktig samlingspunkt i løpet av dagen, og det er her vi gir viktige beskjeder, sier Kurt Frantzen i Framfylkingen.

Han har arrangert leir i flere år og er kjent med alle rutinene.

- Dette er et flott tilbud til barna. Når kvelden kommer er de svette, glade og trøtte. Familiene får sponset reise og opphold med alle aktiviteter, forteller han.

Sommerleir betyr aktiviteter og mange nye vennskap. Og for å dokumentere alle gode minner fikk hver familie hvert sitt engangskamera. Målet med leiren er gode sommerminner.