Hard konkurranse

Kunnskapsministeren fulgte yrkeslandslaget under konkurransene i Leipzig. Her er Kristin Halvorsen sammen med Fagforbundets, Stine Kipperberg. (Foto: Fagforbundet SHS)

Fagforbundets helsefaglærling, Stine Birgitte Harsem Kipperberg, fikk Medal of Excellence under yrkes-VM i Leipzig.

09.07.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.07.2013

Norge tok én sølv og to bronsemedaljer i Yrkes-VM i Leipzig. Under mesterskapet konkurrerte 1000 deltakere fra 53 land i totalt 46 fag. Over 200.000 besøkte arrangementet i løpet av de fem konkurransedagene. Medlajevinnerne fra Norge er Simen Lia Nilsen, og Olav B. Vangen som tok sølv i automatisering/mekatronikk, Tommy Aasdalen Hauge sølv i billakkering og Mads Ueland med bronse i kokkefag.

Deltagerne fra særlig Sør Korea, Taiwan og Japan dominerte stort. Også de tysktalende, særlig Østerrike og Sveits, kunne juble for mange gull, sølv og bronse. Å forberede seg til Yrkes-VM handler om å lære seg å løse rene konkurranseoppgaver. Mange av de asiatiske deltagerne har knapt nok vært i ordinært arbeid, men har brukt på år på trening til akkurat World Skills. Østerrikerne og sveitserne satset også spesielt mot VM i Leipzig og fikk blant annet full uttelling i byggfagene, skriver fri.fagbevegelse.no