Frykter flere uføre med «nordsjøturnus»

Fagforbundet frykter at økt bruk av «nordsjøturnuser» kan føre til flere syke og uføre, skriver NRK.

09.10.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 09.10.2013

En svekkelse av reglene i Arbeidsmiljøloven og bruk av tøffe «nordsjøturnuser» i flere bransjer, kan føre til at flere ansatte blir syke og uføre, advarer Fagforbundet.

Mange kommuner har de siste årene søkt om å få innføre såkalte «nordsjøturnuser» i pleie- og omsorgssektoren. Vaktene varierer fra 14 til 72 timer.

– Vi vet at hard turnus og lange arbeidsdager er helseskadelig, og frykter at arbeidsgiverne vil bruke lange vakter oftere dersom reglene endres, sier Kjellfrid Blakstad i Fagforbudet til NRK.

Les hele intervjuet av Blakstad og Siv Kjøllmoen i Fagforbundet, og LO-leder Gerd Kristiansen på nrk.no

Arbeidsgiverne mener at mer fleksible arbeidstidsordninger vil sikre arbeidsplassene og lønnsom drift. I den nye regjeringsplattformen heter det at regjeringen vil «myke opp arbeidsmiljøloven, blant annet når det gjelder gjennomsnittsberegning av arbeidstid, alternative turnusordninger og uttak av overtid