Nytt år og nye muligheter!

Første halvår 2014 innledes med flere tilbud på konferansesiden. Landsomfattende konferanser vil bli avholdt for ambulanse- og AMK personell, barnepleiere og jordmødre, landskonferanse om tvang: begrensing og muligheter og KreativOmsorg som avvikles for tiende gang. Verdighetsenteret tilbyr kurset "Er du en ildsjel?" I tillegg skal Fagforbundet ha en egen stand på Smak som er Norges største fagmesse for ernæringsområdet.

08.01.2014 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 09.01.2014

Her foreligger en oversikt over tilbudene med program og påmeldingsmuligheter.

10.03.2014 - 12.03.2014  Nasjonal konferanse for barnepleiere og jordmødre

Fagforbundet Seksjon helse og sosial inviterer til den årlige nasjonale konferansen for barnepleiere og jordmødre på Storefjell Resort Hotel, Gol.

Konferansen tar opp sentrale og tidsaktuelle temaer, som blant annet:

•Asfyksi
•”Funny looking child?” - syndromer
•Jomfruhinnen; myte eller sannhet?
•Normal fødsel, er det mulig?
•Nærhet og berøring – hvem ville du ha vært uten berøring?
•En barnepleiers oppgaver på barsel poliklinikk.

I tillegg får konferansen besøk av Inge Eidsvåg og Pelle Sandstrak som begge har viktige budskap til oss alle.

10.03.14 - 12.03.2014 Nasjonal konferanse for ambulanse og AMK 2014

Fagforbundet Seksjon Helse og Sosial inviterer til faglig konferanse for alle som arbeider innen Ambulanse og AMK. Samme tid og sted som for konferanse for barnepleiere og jordmødre.

Konferansen tar opp sentrale temaer i ambulansepersonell og AMK-personell sin hverdag, sett i relasjon til dagens erfaringer og Samhandlingsreformens utfordringer.

I tillegg får konferansen, sammen med konferansen for barnepleiere og jordmødre, besøk av Inge Eidsvåg og Pelle Sandstrak.

Fullstendig program og påmelding her.

13.03.2014 - 14.03.2014 Nasjonal konferanse SHS: Tvang - begrensninger og muligheter

Fagforbundet Hordaland, Seksjon Helse og Sosial, i samarbeid med Fagakademiet, inviterer til Nasjonal Konferanse.

Bruk av tvang er et omfattende og komplisert tema. Gjennom de to dagene ønsker vi å sette søkelys på noen problemstillinger som omfattes av gjeldende lover og reguleringer. Temaet er viktig og interessant både for ledere og ansatte. Ledere og ansatte skal til en hver tid kjenne de lover og regler som regulerer behandling av brukere i ulike situasjoner, og de bør gjenkjenne trekk ved somatiske og psykiske lidelser som kan utløse tvang. Særlig viktig for ledere er det også å sørge for nødvendig opplæring og oppdatering av ansatte som i daglig arbeid møter mange av de utfordringer regulering av tilgang til å bruke tvang setter.

Konferansedagene vil være praktisk rettet med mye bruk av konkrete og praktiske eksempler.

Fullstendig program og påmelding her.

02.04.2014 - 03.04.2014 KreativOmsorg '14

For tiende gang arrangeres KreativOmsorg. Denne gangen på Scandic Hotell, Hamar.

Et omfattende program med utflukt til domkirkeruinen hvor vi blir møtt av syngende middelalderomvisere og Inger Wictorsen med prosjektet "Med fortellinger i tursekken".

Vi vil få mulighet til innføring og oppleve taktilberøring med Chanette Roihjert. Kunstterapi med mulighet til egen utfoldelse. Det vil bli gitt innledninger om "Fysisk trening til sykehjemspasienter med demenssykdom", Namsos demensforening vil snakke om prosjektet "Turvenn", "Ernæringsvitenskap på sykehjem" humor, trivsel og prosjekt med ernæringsscreening vi bli presentert.

"Den pårørendes stemme" Morens alderdom ble teater. Her får deltakerne møte skuespilleren Kai Remlov som vil dele sin historie.

Trond Haukedal vil bidra med litt menneskekunnskap. En skikkelig vitamininsprøytning!

Om kvelden til middagen vil det bli underholdning med stand up, og en Prøysen musikal. Vi er på Hamar og Prøysen er 100 år i år.

Konferansen vil bli avsluttet ved statssekretær og psykiater Astrid Nøklebye Heiberg.

Velkommen til Hamar i april!

Her er fullstendig program.

Elektronisk påmelding her.

11. februar starter Verdighetsenteret opp kurset "Er du en ildsjel?"

Dette er et unikt opplæringsprogram som skal kvalifisere til å organisere og lede frivillig arbeid innenfor eldreomsorg. Det vil også bli gitt faglig støtte til å utvikle lokale frivillighetsprosjekter.

3 samlinger fordelt på ett år, totalt 9 dager.

Se mer informasjon her.

04.02.2014 - 07.02.2014 Smak - Norges største fagmesse innefor ernæringsområdet.

Dette er Norges største fagmesse for folk som jobber med mat blant annet i storhusholdning.

Fagforbundet har en del gratis adgangskort til fagmessen på Lillestrøm.

Si i fra, hvis dere ønsker adgangskort tilsendt. Send en e-post til: hermann.albert@fagforbundet.no med antall og den postadressen du ønsker å motta på, så er adgangskort underveis!

Del gjerne ut adgangskort til kolleger og andre interesserte.

Nettverkskontaktene for ernæringsfagarbeidere i fylkene i Østlandsområdet har fått tilsendt adgangskort direkte.

Fagforbundet har stand på messen, bemannet av Faggruppen for ernæringsfagarbeidere.

NM i institusjonskokkefaget går av stabelen på SMAK 2014, og Fagforbundet har flere medlemmer blant finalistene. Bli gjerne med i heiagjengen, om du er tilstede!

Les mer her om messen.