Øker presset på arbeidsmiljøloven

Statsminister Erna Solberg mener behovet for å endre arbeidsmiljøloven øker hvis fagforeningene sier nei til langvakter. (Foto: Høyre)

Statsminister Erna Solberg mener Fagforbundets nei til langvakter ved Ladegården sykehjem gjør at behovet for å endre arbeidsmiljøloven har økt.

28.02.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 28.02.2014

Ifølge Dagens Næringsliv mener Solberg at Fagforbundets nei til 13 timers vakter kan være et signal om at forbundet har lagt seg på en ny linje når det gjelder å godkjenne alternative turnusordninger.

– Det vi nå ser, er kanskje en innvarsling av en annen politikk fra noen av fagforeningene. Det vil i så fall bety at behovet for å gjøre endringer i lovverket vil bli større enn hvis vi hadde klart å få til gode løsninger sammen med partene i arbeidslivet, sa Solberg i Stortinget onsdag.

Fagforbundet har ikke skiftet linje

Det avviser leder i Fagforbundet, Mette Nord.

– Det vil jeg avvise. Det vi ser er at omfanget av dispensasjonssøknader blitt mye, mye større og innenfor et helt annet område. Det er på vei inn på det helt ordinære arbeidslivet. Det er det nye, sier Nord til DN.

Hun viser til at dispensasjonene forbundet tidligere har gitt, har dreid seg om arbeid innen blant annet barnevern og bofellesskap for psykisk utviklingshemmede, hvor deler av arbeidet har vært av passiv karakter.

Turnusstriden ved Ladegården var tema i et spørsmål Solberg fikk i gårsdagens spørretime fra Venstres Sveinung Rotevatn.

I svaret til Rotevatn understreket Solberg at hun foretrekker å finne løsninger uten konflikt og i dialog med partene, noe Fagforbundets leder synes er positivt.

– Jeg er veldig glad for at hun inviterer til dialog. Vi vil bidra på en konstruktiv måte for å sikre at pleietrengende får et godt tilbud og ansatte sikres et godt og forsvarlig arbeidsmiljø, sier Nord.

Forbundslederen håper statsministeren og arbeidsministeren tar på alvor forskning som foreligger.

– Det er i alles interesse å ivareta helse, miljø og sikkerhet, påpeker Nord.

Langturnus skadelig på sikt

En fersk rapport Statens arbeidsmiljøinstitutt slår fast at arbeidsdager som er lengre enn elleve timer, kan medføre alvorlige helseskader. Rapporten inneholder forskning fra hele verden om hvilken effekt  skift- og nattearbeid og arbeidsdager på over elleve timer kan ha for helsa og på kvaliteten av arbeidet som utføres.

Ifølge STAMI øker faren for uønskede hendelser  jamt og trutt fra du starter på jobben og fram til det har gått åtte timer. I perioden fra åtte til tolv timer dobles risikoen for uønskede hendelser.

– Vi skal ha et forsvarlig og trygt arbeidsliv der målet er at man skal jobbe  lenge. Vi må ha et 40-årsperspektiv, og det er også helt i tråd med  pensjonsreformen. Det er en uheldig utvikling hvis ekstremturnuser skal få  lov å etablere seg. Det egentlige problemet er som oftest for lav  grunnbemanning, sa Nord i en kommentar til rapporten.

Bakgrunn:

Les mer: Mette Nord ut mot Robert Eriksson

Les mer: Helsefarlige langvakter

Les Oss tillitsvalgtes intervju med STAMI-forsker Jenny-Anne Sigstad Lie

Hele STAMI-rapporten finner du her

Les mer: Turnus til å leve med hele livet

Les mer: Full turnusstrid i Bergen