Jakten på meningsfylt arbeid

av Anne-Kari Bratten, adm. dir. i Arbeidsgiverforeningen Spekter Mette Nord, leder av Fagforbundet Hilde Britt Mellbye, konsernsjef Norlandia Care

04.03.2014 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 04.03.2014

I disse dager søker landets 10-klassinger videregående skole. De står overfor veivalg som ikke bare har betydning for den enkelte, men også for samfunnet. Om 25 år vil antall eldre over 80 år være det dobbelte av i dag. I følge SSB vil vi ha et underskudd på 134 000 arbeidstakere med fagbrev og annen videregående opplæring og 36 000 med yrkesrettede utdanninger på høgskolenivå som sykepleiere og lærere.

I følge Sintef, vet vi blant annet at unge ønsker jobber med risiko og spenning. Vi vet også at nesten dobbelt så mange jenter som gutter ønsker å hjelpe andre i jobben sin. Dessuten er det dobbelt så mange gutter som jenter vil løse praktiske oppgaver på jobb. I eldreomsorgen trenges unge som vet at deres egen innsats og unike kompetanse gjør en forskjell. Eldreomsorg er meningsfylt, krevende og berører andres livskvalitet. Det er jobber for de som tør å håndtere nærhet og sårbarhet, og som våger å stå i situasjoner der ens egen evne til å være til stede for andre medmennesker settes på prøve. Eldreomsorg er jobben for de tøffe og stolte!

Med dette bakteppet, kan vi håpe at flere unge vil velge seg til helse og sosialfag.  Det kommer vi til å trenge. Omtrent hver sjette ungdom velger i dag helse- og sosialfaglig utdanning på ulike nivåer. Skal vi ha samme nivå på velferdstjenestene i årene fremover, må hver tredje ungdom velge slik utdanning i 2035. Derfor har Norlandia Care, Spekter, Fagforbundet og Global Dignity funnet sammen i arbeidet for å motivere ungdom til å søke seg til eldreomsorgen.

Arbeid innen eldreomsorg er komplekst og krever betydelig kompetanse.  Man må ha et bredt spekter av kunnskaper, ha interesse og omtanke for sine medmennesker og praktiske ferdigheter og håndlag. Daglig må man foreta faglige og etiske refleksjoner som krever god kompetanse. Hvilke fysiske, psykiske eller sosiale årsaker ligger bak en eldre manns manglende matlyst? Er det andre grunner enn vondt i ryggen som gjør at en pasient ikke vil stå opp?

Hver eneste dag gjør helsefagarbeidere, sykepleiere og andre dyktige medarbeidere en jobb som betyr noe helt konkret for andres livskvalitet. Framtidens eldreomsorg trenger ungdommen, og eldreomsorgen kan by på noe av det mest interessante og meningsfulle arbeidet som finnes. Vi oppfordrer derfor unge til å velge helseutdanning. Det er også grunn til å minne virksomheter på å stille opp med lære- og praksisplasser slik at vi kan sikre tilgangen på kompetent helsepersonell i fremtiden. Det handler om verdighet.