Satte søkelys på etiske dilemma i eldreomsorg

Over to hundre unge helsearbeidere deltok på verdighetskonferansen i Oslo Kongressenter på torsdag. (Foto: Martine Grymyr)

Verdig eldreomsorg sto på dagsorden for rundt 200 unge helsearbeidere på konferanse i Folkets Hus i Oslo. Et panel av fagpersoner og en komiker forsøkte å løse etiske dilemma som ungdommene møter på jobb.

06.03.2014 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 24.03.2014

Panelet besto av Stephan Ore, lege ved Oppsalhjemmet, Lise Næss, spesialist i eldrepsykologi, Ida-Elisabeth Schau Lindell, teamleder ved Risenga bo- og omsorgsenter og komiker Sigrid Bonde Tusvik, mens P3-programleder Siri Kristiansen styre ordet.

Gruet seg til vikarer

- Jeg jobbet i bofellesskap for eldre og fikk god kontakt med en eldre dame som slet med angst og depresjon. Jeg spurte om hun gledet seg til sommeren, og det gjorde hun ikke. Hun gruet seg til at fast ansatte skulle ta ferie og at fremmede vikarer skulle ta over. Hun taklet det rett og slett dårlig, fortalte helsefagarbeider Kristina H. Solheim fra Kristiansund.

DILEMMA I JOBBEN: Helsefagarbeiderne Kristina H. Solheim (foran) og Silje K. Kristiansen var begge på scenen og fortalte om etiske dilemma de har møtt i jobben. (Foto: Martine Grymyr)

- Jeg tok ikke ferie med god samvittighet det året. Det viste seg da også at det ble mer sykdom og utagering enn vanlig for denne damen den sommeren.

Som svar foreslo panelet blant annet å skape forutsigbarhet - med god overlapping mellom fast ansatt, som har den daglige omsorgen, og den ukjente sommervikaren.

Kronprinsen åpnet

H.K.H Kronprins Haakon sto for åpningen av konferansen. Han oppfordret konferansedeltakerne til å velge - og fortsette å velge - det meningsfylte arbeidet i helsevesenet.

- Takk til alle dere som har tatt dette valget og bruker tiden og karriereren på å ta vare på andre. Det er en livsviktig innsats. Pasientene fortjener en god og verdig behandling, alle har rett til å bli behandlet som et helt menneske til det siste, sa han.

- Deres oppgave er å sikre verdighet de siste dager man har i livet. Det krever stor forstand og klokskap fra deg som ansatt. Se for deg en eldre dame som ikke vil stå opp av sengen, eller en annen som ikke tør å dusje fordi hun er redd for vann. Hva kan du gjøre for å sikre at alle blir sett og får den omsorgen de trenger? For å løse det på en god måte, må vi ta i bruk både hode, hjerte og hender, og det er dere som er her i dag som vet best hva som må til.

Fagbrev først

- Ta fagbrev!

Oppfordringen var klar fra Spekter-leder Anne-Kari Bratten.

- Det er viktig med studiekompetanse, men prioriter alltid å ta fagbrevet først. I 2035 vil det være et underskudd på 57 000 helsefagarbeidere, 28 000 sykelpeiere og 2700 bioingeniører. Vi er heldige som har mye rikdom i oljen, men kloke hoder og arbeidsplasser kommer ikke opp av havbunnen, sa Bratten, og avsluttet:

- Vi må aldri tro at vi er ferdig utdannet, vi må fortsette å lære hele livet.

Til de unge (leserinnlegg i Dagsavisen 6. mars av Mette Nord, leder i Fagforbundet, Anne-Kari Bratten, adm.dir. i Arbeidsgiverforeningen Spekter og Hilde Britt Mellbye, konsernsjef Norlandia Care)

Se smakebiter fra konferansen her!