Fagforbundet satser på sykehus

Illustrasjon: Sykehus

Illustrasjon: Sykehus (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet samlet i underkant av 200 tillitsvalgte fra hele landet til "kick-off" 23 september. Det er sykehusene som skal ivaretas - både de ansatte og tjenestene. – Vi må sikre at vi har grep om sykehusene framover, sa leder Mette Nord.

23.09.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.09.2014

Fagforbundet har siden foretaksmodellen ble innført gjort sin stemme gjeldende i sykehuspolitikken. Fagforbundet har også hatt medlemmer blant de fleste yrkesgruppenene på sykehus fra langt tilbake. Når forbundslederen sier forbundet må ta grep handler det om å ivareta kvalitet på tjenestene og lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte.

Farlig helsereform

Mette Nord snakka om den nye helsereformen som Høie promoterer: Det er den største privatiseringsreformen vi har sett på lenge. – Friheten de blåblå snakker om er markedskreftenes frihet til å forsyne seg av fellesskapets ressurser.

SV-leder Audun Lysbakken fulgte opp med en historisk gjennomgang av sykehuspolitikken og la noen føringer for hva som må gjøres for å ta tilbake demokratisk  styring av helsevesenet.

– For å ivareta lokalsamfunn og beredskap må markedstenkninga ut. Bort med bestiller -utfører, stykkpris og slutt å lek marked, sa  Lysbakken, og inviterte til samarbeid samtidig som han lovet å være lydhør.