Du kan påvirke framtidas læreplaner!

Anne-Grete Reinertsen oppfordrer alle til å gi sitt innspill til de nye læreplanene. (Foto: Fagforbundet)

– Utdanningsdirektoratet har en åpen prosess i utviklingen av læreplaner og ønsker å involvere alle som er interessert i innholdet i opplæringen. Dette gjør at du kan komme med innspill, forteller styremedlem på Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst Anne Grete Reinertsen.

29.01.2019 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 30.01.2019

– Skoleåret 2020/2021 skal de nye læreplaner for Vg1 yrkesfag være klare.

– Utdanningsdirektoratet legger opp til en prosess med god involvering. Det betyr at du har mulighet å lese skissene mens læreplangruppene fortsatt jobber med dem. De ber om innspill underveis slik at de får bedre tid til å vurdere tilbakemeldingene. Dette betyr at vi har en stor mulighet på å påvirke læreplanarbeidet, sier Anne Grete Reinertsen. Hun mener dette er en mulighet Fagforbundet må benytte seg av.

Gi innspill innen 18. februar

Skissene som nå er på høring viser på Vg1 Helse og oppvekst følgende:

• Om faget – den innledende delen av læreplanen
  • Kjerneelementer – sentralt innhold i faget

Du finner skissen til de nye læreplanene her.

Fristen for innspill er 18. februar 2019.

Fagforbundet har egen arbeidsgruppe

Fagforbundet har nedsatt en egen arbeidsgruppe som vil se på barne- og ungdomsarbeiderfaget. Arbeidet med læreplaner på Vg2 og Vg3 vil starte opp i mars 2019. Fagforbundets interne arbeidsgruppe vil bli ledet av Anne Grete Reinertsen. Hun håper å få innspill underveis fra medlemmer i denne prosessen.

Fagforbundet yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst håper på et stort engasjement fra medlemmene, ta kontakt med ingri.bjornevik@fagforbundet.no om du har spørsmål eller kommentarer til læreplanarbeidet.

Vi håper mange av våre medlemmer som er barne- og ungdomsarbeidere vil bruke tid på å diskutere læreplanmål, gjerne på regionale eller lokale medlemsmøter. Det er nå dere kan påvirke framtidas læreplaner for faget.