Et løft for hudpleiefaget

prosjekt-fagbrevhudpleie-logo

Et fagbrev for hudpleiere kan endelig bli en realitet! Fagforbundet og Norske Frisører og Velværebedrifters forening (NFVB) har etablert “Prosjekt fagbrev hudpleie”. Målet er å sende inn en søknad om endring av utdanningsmodell.

10.03.2021 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 28.10.2021

Ønsker fagbrev

Dagens hudpleieutdanning i videregående opplæring er et såkalt yrkeskompetanseløp med tre år i skole og noen innlagte praksisperioder. Ønsket er å få lagt faget inn under fagopplæringen med to år i skole og to år i lærebedrift. Bakgrunnen er at hudpleiebransjen er i stor endring og kravene til kvalitet og kompetanse har blitt høyere og det er nødvendig med mer praksis. I tillegg vil partene gjennom prosjektet bidra til å heve omdømmet og seriøsiteten i hudpleiebransjen og øke rekrutteringen.

Nye læreplaner

Gjennom Fagfornyelsen som er den siste utdanningsreformen i norsk skole, har det blitt utarbeidet nye læreplaner i alle fag. De nye læreplanene i hudpleie er tilpasset dagens struktur, men med tanke på at det kan bli en endring. Vekten legges på kunnskap om hud og hudhelse, på forebygging og behandling. I tillegg er kommunikasjon og samhandling med kunder viktigere enn noen gang, samt salg og markedsføring.

Fagforbundet er generelt positive til at fagopplæringsmodellen brukes i yrkesfagene. Det bidrar til å styrke trepartssamarbeidet og gir arbeidslivet en mulighet for å påvirke utviklingen i fagene. Utfordringen er selvsagt å få på plass tilstrekkelig med læreplasser for søkerne, men så langt er signalene fra bedriftene positive.

Podkast om endringene

Laila Elisabeth Fure og Linda Jørgensen sitter i prosjektgruppa for Fagbrev hudpleie. I podkasten Fagprat og forteller litt om planene for denne store endringen av hudpleieutdanningen, og om hvordan bransjen nå kan forberede seg på å ta ansvar for lærlinger.

Hør podkasten om fagbrev for hudpleiere her!

Du kan også søke etter Fagprat i podkast-appen din på mobilen, der du vanligvis hører på podkast.

Se artikkel publisert i tidsskriftet Salong.