Fagforbundet i mekling på pleie- og omsorgsoverenskomsten med NHO

I dag, 18.1 starta meklinga mellom Fagforbundet og NHO om ny avtale i område 481, Pleie- og omsorgsoverenskomsten. Brudd i forhandlingene kom i november, og nå har partene frist til midnatt tirsdag for å komme til enighet. Dersom meklinga ikke fører fram blir det streik.

18.01.2021 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 18.01.2021

NHO 481, Pleie- og omsorgsoverenskomsten omfatter ansatte i privat pleie og omsorg, som helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere, sykepleiere, helsesekretærer, hjelpepleiere, hjemmehjelpere, assistenter, kontor- og administrasjonsmedarbeidere, kokker, renholdere og byggdriftere.

Brudd i november

Forhandlingene med NHO for ansatte ved private sykehjem endte torsdag 12. november i brudd.

– Vi visste at årets oppgjør ble krevende. NHO har over tid utsatt våre medlemmer for en urettferdig forskjellsbehandling vi ikke kan akseptere, sa Anne Green Nilsen, forhandlingsleder fra Fagforbundet da bruddet i forhandlingen var et faktum.