Spørsmål og svar om leir

Her vil vi prøve å svare på mulige spørsmål fra deg som lurer på hvordan du melder deg på, hvilken leir du kan melde deg på, hvordan det er på leir og så videre. Les denne, og send en e-post hvis du lurer på noe mer.

06.02.2017 av Ingrid Buset
Sist oppdatert: 09.03.2020

Hvem kan melde seg på?

Dette er et tilbud til Fagforbundets medlemmer, så minst en voksen i familien må være medlem i Fagforbundet.

Har vi fått plass når vi er registrert?

Nei, dessverre. Vi må gå gjennom påmeldingslistene, og sender ut e-post der vi gir tilbakemelding på om dere har fått plass, eller står på venteliste, innen 8.mai. Vi tar kontakt dersom det er aktuelt å tilby dere plass på en annen leir enn den dere har søkt på.

Hva koster det?

Deltakeravgiften er kroner 400,- per familie. Fagforbundet dekker rimeligste transport, kost/losji og aktiviteter for alle deltakere.

Kan jeg kjøre egen bil?

Det er avhengig av hvor du bor og hva som er alternativene. Dersom du skal få refusjon så må det være godkjent på forhånd. Personer som bor i Oslo-området skal være med på fellesbuss fra Oslo og må melde seg til familieleir@fagforbundet.no. All reise skal avklares med Astrid og Ingrid.

Hvordan er det å være på leir?

Leir er kjempegøy. Dere blir kjent med mange nye mennesker og får delta på mange morsomme aktiviteter. Mange barn er så aktive at de ber pent om å få legge seg når det nærmer seg kveld. Andre barn bruker litt tid på å bli varme i trøya, og det er helt i orden. Vi gjør alt vi kan for at alle skal ha det bra. For at leiren skal bli bra er vi avhengige av at både foreldre og barn bidrar og engasjerer seg. Vi ønsker at alle skal bidra litt, ut fra egne forutsetninger. Kanskje noen kan holde yogakurs eller styrketreningstime. Noen er flinke å hjelpe med rydding og vasking, andre kan kanskje arrangerer fotballkamp eller lære en annen leirdeltakere å strikke, eller hjelpe til å rydde i auditoriet etter at vi har hatt et arrangement. Meld gjerne fra på forhånd om det er noe konkret du ønsker å bidra med, viss ikke er det bare å si fra når du kommer.

Hva får vi å spise?

Vi tilbyr leirskolemat. Fire måltid per dag. Vi legge til rette for allergier. Utover dette tilbyr vi vegetarisk mat for de som ønsker det. Oppgi denne type informasjon ved påmelding. Det er ikke tilgang på kiosk eller butikk i nærheten av leirstedene.

Kan jeg ha med dyr?

Nei, det er ikke tillatt, på grunn av regler ved leirstedet og på grunn av hensyn til allergikere.

Jeg vet ikke om jeg får fri fra jobben ennå, kan jeg melde meg på?

Ja, du kan melde deg på, men det er viktig at du gir beskjed så raskt som mulig hvis du må melde avbud.

Hva må jeg ta med?

Klær til alt slags vær. Vi er mye utendørs. Du får detaljert informasjon om dette senere.

Hvilken aldersgruppe passer leiren for?

ALLE! Det vil være program som passer både for småbarn, barn og ungdommer, og aktiviteter som hele familien kan gjøre sammen.

Hvordan er leirskolen og rommene?

Det er små rom og enkel standard, og veldig hyggelig. Det er ansatte på leirstedet som lager mat og tar seg av gulvvask og utvask, men vi har selv ansvar for å sørge for at det er rent og pent gjennom oppholdet.

Får vi eget rom og bad?

På Ringsaker er det eget bad til hvert rom. Rommene er små, så noen større familier blir delt opp på to rom vegg i vegg.

Haraldvollen er et leirsenter. Vi vil forsøke å legge tilrette for at alle familier får eget bad, men noen må kanskje dele, avhengig av sammensettingen i deltakergruppen. (Si fra i kommentarfeltet når du søker om plass dersom du har spesielle behov, eller ta kontakt senere.)

Har du andres spørsmål, send e-post til familieleir@fagforbundet.no