Lytt til de skrøpeligste (Stavanger Aftenblad 14.07.2010)

Lederen av Fagforbundet Seksjon helse og sosial, Kjellfrid T. Blakstad og Stein Husebø har sammen skrevet innlegget 'Lytt til de skrøpeligste'.

15.07.2010 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.07.2010

Dette innlegget, skrevet av Kjellfrid T. og Stein Husebø, stod på trykk i Stavanger Aftenblad 14.07.2010:

"Lytt til de skrøpeligste
Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen oppfordrer til en åpen debatt om prioriteringene i helsevesenet. Det er bra.

Prioriteringsdebatten tvinger seg fram som en konsekvens av strammere økonomiske framtidsutsikter og en demografisk utvikling med flere eldre og færre yrkesaktive til å bære kostnadene.

Fagforbundet innser at helse- og omsorgstjenester er et knapphetsgode, selv i velfersdsstaten Norge. Dersom vi ikke har en åpen og god debatt, og klare og tydelige beslutninger, vil det være de sterkeste som når fram. Vi har sett det igjen og igjen. Det er de svakeste som er svakest og som taper i kampen om ressursene. Fortsatt har vi ikke nok heldøgnsplasser for de skrøpeligste gamle. Vi trenger en opprustning og utvidelse av demensomsorgen.

Oftest er det helsearbeideren som står nærmest pasienten, som må foreta den reelle prioriteringen. Helsefagarbeidere og sykepleiere må daglig avgjøre om hun eller han skal bli litt lengre hos en pasient i nød eller komme tidsnok til neste, og de må håndtere de reaksjonene dette medfører. Hjelpepleiere og sykepleiere må støtte og hjelpe pasientene til å leve med beslutninger som tas. De må også ta imot skuffelsene og frustrasjonene hvis ønsket behandling ikke blir gjennomført. Dette er noe av velferdsstatens dilemma - at den enkelte yrkesutøver i førstelinja daglig må håndtere menneskelige reaksjoner fra pasienter og brukere på beslutninger som er, eller burde vært, fattet av landets besluttende og lovgivende myndigheter.

Fagforbundet ønsker mer oppmerksomhet om trygghet for at livets sluttfase skal oppleves best mulig for den gamle og pårørende. På alle nivåer må helsevesenet vise kompetanse og holdninger som sikrer god helsehjelp og respekt for liv og død. Fagforbundets oppskrift er åpne, forberedende samtaler, god smerte- og symptomlindring og rikelig med omsorg og kjærlighet.

God offentlig eldreomsorg skal være fundamentet som gir omsorg og trygghet, spesielt til ensomme, syke eller demente gamle. Men i tillegg kreves det en holdningsendring i det norske samfunnet, og hos den enkelte av oss, hvor vi akspeterer at aldring og sårbarhet, sykdom og avhengighet av andre er en del av livet. Vi trenger å gi mer oppmerksomhet til det som er vesentlige verdier i livet. At noen ser oss og bryr seg om oss. At vi ser våre nærmeste og våre venner og naboer - og ikke minst de som er ensomme. At vi bryr oss om å gi av oss sjøl til andre.

Vi trenger et sykehusvesen som ser de gamle, og som på en klok, faglig og etisk god måte avveier spørsmål om fortsatt behandling eller ei, i samråd med pasienten og pårørende. Dessverre kan det noen ganger være enklere å fortsette dyr og plagsom behandling i livets sluttfase, framfor å klare å skape ro, verdighet og omsorg med god, lindrende pleie.

Prioriteringsdebatten må fortsette - i åpenhet og ydmykhet overfor de store og viktige spørsmålene som diskuteres. Prioriteringsdebatten gjelder ikke bare økonomiske avveininger innen helsevesen og eldreomsorg. Den gjelder først og fremst hvilke verdier vi vil at det norske samfunn skal være preget av. "