10 ganger hurra for KreativOmsorg

Klukstuen på Hamar er en merkevare for KreativOmsorg, sa Raymond Turøy, leder Seksjon helse og sosial i Fagforbundet. Og dermed var KreativOmsorg nummer ti i rekken i gang. (Foto: Fagforbundet)

KreativOmsorg arrangeres for tiende gang. Konferansen er tilbake til Hamar, der det hele begynte. Deltakerne får se og oppleve alternative veier til omsorg - en omsorg som gir økt trivsel, aktivitet og livskvalitet.

02.04.2014 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 08.04.2014

Det begynte med klukstuendagene på Hamar i 2005. Nå er det som etter hvert ble hetende KreativOmsorg tilbake etter 10 spennende konferanser rundt om i Norge.

Klukstuen omsorgssenter på Hamar har blitt et nasjonalt symbol på god – og kreativ – omsorg. Et NRK-innslag forrige helg viste hvordan demente ble tatt på alvor i Nederland, men det er også flere steder i Norge som tar eldreomsorg opp på et nytt og spennende nivå. Og det er ikke minst Klukstuen omsorgssenter på Hamar som viser vei.

Bygger på pasientenes behov

Det var noe spesielt som startet opp på Hamar i 2005. Klukstuen omsorgssenter, med kunstterapeut Merethe Klæboe i spissen, viste veien ved å tørre å satse på ny alternativ omsorg – en omsorg som var bygget på pasientenes behov og premisser. Trivselstiltak ble prioritert høyere enn tidligere. De ansatte ville at beboerne på sykehjemmet skulle ha mer å se fram til enn neste måltid.

– Det er ingen tvil om at Klukstuen og KreativOmsorg har satt spor. Mange gode tiltak har funnet veien inn i sykehjem og hjemmetjenesten landet rundt. Vi har vært opptatt av å synliggjøre at tiltak som gir økt trivsel, aktivitet og livskvalitet, ikke nødvendigvis er avhengig av økte økonomiske rammer eller endring i bemanningssammensetningen, sier Raymond Turøy, leder Seksjon helse og sosial i Fagforbundet.

Deltakerne på årets konferanse får se og høre hvordan taktil berøringsterapi skaper ro og harmoni og Merethe Klæboe er tilbake med kunstterapi og utstilling av kunst som beboerne har laget. Og mye, mye mer.