Ikke pek på maleriene med gåstokken!

Omvisning i KODE 4-galleriet i Bergen (illustrasjonsbilde).

Omvisning i KODE 4-galleriet i Bergen (illustrasjonsbilde). (Foto: Fagforbundet)

Men så lenge ingen kommer borti bildene, er det meste lov når det er kunstomvisning for personer med demens ved KODE 4-galleriet i Bergen.

20.04.2018 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 26.04.2018

Helga Anspach er kunstformidler ved KODE 4 og hun har kjent på gleden og kreativiteten til demente som springer fram i møte med maleriene.

- Det er de utroligste kommentarer som kommer fram. Vi vet aldri helt hva som kommer til å skje. En gang brøt forsamlingen ut i sang. Det er utrolig flott å vite at kunsten når ut, sier hun til de frammøtte på Kunst, mestring og omsorgskonferansen i Bergen.

Medhjelper fra Verdighetssenteret, Eli Lea, sier seg enig.

- Sykdommen kommer litt i bakgrunnen og man går ut av pasientrollen og inn i kunsten, forteller hun.

Lea viser til hva en demenspasient sa til henne etter en omvisning.

- Hvis du hadde sagt til meg akkurat når jeg så på bildene at jeg har Alzheimer, ville jeg sagt at du hadde funnet det på, at det ikke er sant.

Hun understreker at det er menneskene som blir viktige, ikke sykdommen.

- Rollen som legen, fiskeren eller oppdageren skinner gjennom i samtalene. Det er fantastisk spennende å være med på, sier Lea.

Saken fortsetter under bildet

Fagforbundet

Gåstokk som pekestokk

Pasientene blir invitert inn til en samtale om bildene. De oppfordres til å gå dypt inn og dybdeanalysere kunstverkene.

- Dette er hyggelige og inkluderende samtaler der flest mulig får komme til med kommentarene sine. Det går alltid bra. Jeg ble imidlertid litt svett da en person pekte på bildene med gåstokken sin, ler Anspach.

KODE-museene startet et samarbeid med Verdighetssenteret i 2015 med kunstomvisninger for mennesker med demens. Det er visning en gang i månden i et av de fire KODE-byggene i Bergen. Det skjer på mandager når det er stengt for andre - for å skjerme gruppen for støy og uro.

- Fin følelse uten helt å huske hvorfor

De demente møter gjerne opp med sine pårørende. Det kan være barn, barnebarn, ektefelle, naboer og venner. Initiativtakerne melder om overveldende interesse.

Tilbudet gir noe unikt positivt til pasientene. En dame uttrykte dette etter en omvisning:

- Jeg har en fin følelse uten at jeg kan huske helt hvorfor. Selv for sånne som er som meg i hodet, så er det oppkvikkende.

Konferansen Kunst, mestring og omsorg avholdes 19. og 20. april i Kode 1-bygget ved Festplassen i Bergen. Arrangører er Nasjonalt Kompetansesenter for kultur, helse og omsorg i Levanger og Verdighetssenteret i Bergen.