Fagforbundet.no

Farvel til lokaldemokratiet!

Slideshow

• tisa_martin
    tisa_martin På det meste var ca 800 mennesker til stede for å vise sin motstand mot TISA.
  • tisa_attac
    tisa_attac Petter Slaatrem Titland, leder i Attac.
  • tisa_heikki2
    tisa_heikki2 Heikki Holmås, stortingsrepersentant for SV.
  • tisa_felles
  • tisa_demofagffane
  • tisaprogram

– Den såkalte handelsavtalen TISA truer norsk demokrati og arbeidsliv, sa Fagforbundets Rolv Rynning-Hanssen i sin appell mot TISA, på Stopp TISA/TTIPs demonstrasjon foran Stortinget 20. august.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Flere hundre mennesker møtte opp for å markere sin motstand mot den udemokratiske handelsavtalen som den blåblå regjeringen forhandler om med 52 av de rikeste landene i verden. TISA-avtalen er ikke en handelsavtale, mener Rynning-Hanssen

– Jeg sier såkalte handelsavtaler, da dette ikke er handelsavtaler. Det er minimale tollbarrierer. Dette handler om å tilpasse og regelverk og å redusere hinder for profitt, og rettigheter for arbeidsfolk og forbrukere. Målet er å liberalisere og deregulere Norge – og alle partnerne i TISA - ytterligere.

Hvis avtalen er så god for Norges befolkning så finnes det ingen grunn til at ikke regjeringen skal opplyse oss.

Rynning-Hanssen mener vi bør spørre oss om vi trenger vi mer liberalisering.

Om svaret er nei – er også svaret nei til TISA-avtalen

Les hele appellen til Fagforbundet her

Fikk støtte av bryggesjauerne

Noen har allerede fått merke hva liberalisering av tjenester betyr for arbeidsfolks rettigheter. Bryggesjauerne kom mannsterke innom for å vise sin støtte, så på det meste var opptil 800 personer var tilstede.

Les mer om havnearbeiderne. De kjemper en kamp vi vil se mer av dersom TISA-avtalen blir virkelighet

Fagforbundet vil ha åpenhet og innsyn

Fagforbundet og åtte andre forbund gikk i april sammen om å kreve en analyse av mulige konsekvenser av TISA-avtalen på alle sektorer. Forbundene vil ha åpenhet omkring forhandlingene og regelverket som skal benyttes i TISA.

TISA må heller ikke tillate at utenlandske tilbydere overtar velferdstjenester innen helse, utdanning og sosiale velferdstjenester, samt infrastruktur som vann og transport.

En rekke organsasjoner, masse mennesker og et par artister stilte opp for å forsvare demokratiet. Neste demonstrasjon blir 10. oktober på den internasjonale aksjonsdagen mot TISA.

Ravi og Bjørnar Moxnes demonstrerte og ble intervjuet om TISA. Se film på Rødt sin facebookside
Skjermdump (Rødt)