Fagforbundet.no

Logg inn
A A A Presse Om Fagforbundet

Solidaritetsprosjekter Aktuelt arkiv

Europeiske fagforbund krever at drapene i Gaza må få konsekvenser

29425658_419847481802410_2915024080803463168_o.jpg European Trade Union Initiative for Justice in Palestine (ETUIFJ), nettverket hvor Fagforbundet og en rekke andre europeiske fagforbund er med i, krevde i en uttalelse tidligere i denne uken at EU må på det sterkeste fordømme skyting av ubevæpnede palestinske sivile som deltar i “Great March for the Right to Return” nær grensen til Israel.

Fått nok av at verdenssamfunnet bestemmer

img_6577.jpg I 2011 ble Grassroots Jerusalem etablert med økonomisk støtte fra EU. I dag står de på egne bein og bygger en grasrotbevegelse for at palestinerne sjøl kan ta styring over framtida si.

Ingen EU-penger til israelske våpenindustrien!

I et opprop krever en rekke europeiske fagforbund, organisasjoner og nettverk at EU stanser finansieringen av sikkerhetsindustriell forskningssamarbeid med Israel.

Solidaritet viktigere enn noen gang

henriettewesthrin.jpg – Folk her i Gaza ser bare en svart tunnel nå, uten noe lys i enden. Det sa Norsk Folkehjelps landdirektør i Gaza til Klassekampen nylig. Da hun kom til Gaza for to år siden ble hun overasket over livsgleden blant folk, men den finner hun ikke igjen lenger, forteller hun.

Palestinske flyktninger på kanten av en katastrofe

Shatila flyktningleir Libanon I de palestinske flyktningleirene i Libanon er nøden alltid større enn hjelpen som tilbys. Jeg kom nylig hjem etter et besøk der nede. Fagforbundets delegasjon besøkte Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner og prosjektene Kvinner Kan og Unge Kan. Inntrykk vi sitter igjen med er rystende.

Fagforbundet Møre og Romsdal verver på nytt flest bidragsytere

I januar hadde Fagforbundet Møre og Romsdal all grunn til å smile. De toppet statistikken for flest nye bidragsytere til Fagforbundets barneby i Huambo. Nå har de klart det igjen. Med en økning på 12 faste bidragsytere i mars, klarte de en knepen seier over Troms som hadde en økning på 11.

Man venner seg til trakasseringen

abdullah.jpg Vår drosjesjåfør på Vestbredden snakker perfekt engelsk. Han er en kunnskapsrik mann som underbygger standpunkt og oppfatninger med historisk og politisk innsikt og erfaring.

Shatila - i voldens grep

En septemberdag i 1982: Israelske soldater omringer bydelen Sabra og flyktningleiren Shatila i Libanons hovedstad, Beirut. Mens israelerne holder vakt, rykker den libanesiske falangist-militsen inn, går fra hus til hus og dreper for fote. På natten sender israelerne opp lysraketter så massakren kan fortsette. I løpet av to dager, blir mellom 800 og 2000 palestinere drept her.

Fagforbundets første ambassadørtur går til Libanon

Det er fem spente Palestina-ambassadører som nå er reiseklare for den første ambassadørreisen i inneværende landsmøteperiode. Fagforbundet støtter gjennom Norsk Folkehjelp Kvinner Kan- og Unge Kan-prosjekter i de palestinske flyktningleirene.

SOS-barnehagen er et godt sted å være!

Fagforbundet Hordaland og Fagforbundet Akershus har ansvar for barnehagen i SOS-barnebyen i Huambo. I Hordaland er det 335 medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i forbundsregionen som er faste givere til barnebyen. I februar toppet forbundsregionen statistikken med fem nye bidragsytere.