Fagforbundet.no

A A A Presse Om Fagforbundet

Solidaritetsprosjekter Aktuelt arkiv

Forberedes til voksenlivet

I Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola er familielivene i endring. Da dørene åpnet i 2010, tok barnebyens SOS-mødre og ansatte imot babyer og barn som trengte god omsorg i en trygg familie. Nå har barna vokst seg til ungdommer, og familiedynamikken endrer seg i takt med utviklingen. Rundt halvparten av barna i barnebyen er tenåringer, og det gir både nye gleder og nye utfordringer. Hvordan kan ungdommene best forberedes på voksenlivet?

Nytt jordbrukskollektiv samarbeider med Barnebyen

Barnebyens lokalsamfunnsprogram støtter enslige mødre, storesøstre og bestemødre med ingen eller svært liten inntekt til å forsørge barna de har ansvar for. Hjelp til selvhjelp er nøkkelen til suksess. Programmet trenger også lokale samarbeidspartnere, og nå har Ovaka Kupange blitt stiftet med Barnebyens hjelp.

Fagforbundet støtter unge i Betlehem

Dana Alshaer (23) fra Students Forum Institute (SFI) er svært glad for og stolt over at Fagforbundet har bestemt seg for å støtte organisasjonen gjennom samarbeidsprosjektet med Norsk Folkehjelp. Hun fikk nyheten i denne uken i Oslo i møte med Fagforbundet.

Okkupasjonen 50 år: Fly drager, ikke droner!

Fagforbundet, Palestinakomiteen og Fellesutvalget for Palestina inviterer til markering med drageflyging lørdag 10. juni, klokken 12-14 ved Christian Fredriks plass, Oslo (like ved Østbanehallen). Ta med hele familien.

Fagforbundet Troms fortsetter å toppe barnebystatistikken

I april økte Fagforbundet Troms mest av alle fylkene på statistikken over faste bidragsytere, og i mai fortsetter fylket sin seiersgang på toppen, denne gangen med 10 nye. Det er nå 590 i Troms som betaler inn hver måned til Fagforbundets barneby. Det utgjør 10 % av alle bidragsyterne. Spenningen ligger nå i hvor raskt fylket klarer å nå 600.

Stå oppreist for palestinske rettigheter

Sent i fjor reiste en delegasjon fra Fagforbundet og Norsk Folkehjelp på besøk til de palestinske flyktningleirene i Libanon. Der ble vi kjent med Ahed Baar som er født og oppvokst i de trange smugene i Shatila i Beirut. I 1948 ble foreldrene hans og 750 000 andre palestinere tvunget til å flykte fra Palestina av den israelske krigsmaskinen. Familien har bodd i eksil siden - 70 år i eksil (!).

Fagforbundet heiser det palestinske flagget

Solidaritet med det palestinske folket har hatt høy prioritet for Fagforbundet i flere tiår. I dag, 15. mai, er dagen vi minnes Al Nakba, katastrofen, som er den arabiske benevnelsen på fordrivelsen av palestinerne.

LO skal jobbe for internasjonal boikott av Israel

bds logo Et klart flertall av LO-kongressens delegater stemte i dag for at LO skal jobbe for internasjonal økonomisk, kulturell og akademisk boikott av Israel.

Europeiske fagbevegelse støtter palestinske fanger

cbmn7mxuaezz2t.jpg Den 17. april startet en omfattende sultestreik blant rundt 1500 palestinske fanger i israelsk fangenskap i protest mot Israels alvorlige brudd på menneskerettighetene og folkeretten. Fangene krever å få oppfylt grunnleggende rettigheter som å få prøvd saken sin for en domstol, få en rettferdig rettssak, motta besøk fra familien og få nødvendig medisinsk behandling.

Flest barnebybidragsytere i Fagforbundet Troms

Fagforbundet Troms økte med 13 nye bidragsytere og topper dermed aprilstatistikken for faste bidragsytere. Fagforbundet Oslo kom rett bak med 12 nye.