Fagforbundet.no

A A A Presse Om Fagforbundet

Solidaritetsprosjekter Aktuelt arkiv

Fagforbundet Troms topper igjen statistikken

Oktober var en svært god måned for Fagforbundet Troms. Fylket økte med 25 nye faste betalende bidragsytere til Fagforbundets barneby i løpet av forrige måned. I september besøkte barnebyleder fylket som arrangerte barnebysamling på en lørdag. Pinto lot seg imponere over engasjementet for barnebyen, menneskene og Tromsø by - selvfølgelig det praktfulle nordlyset han ble møtt med. Fagforbundet Troms ga han minner for livet og mange inntrykk som han tok med seg tilbake til ungene og de voksne i barnebyen.

Norsk Folkehjelp takket for samarbeidet

Henriette Killi Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp gratulerte Fagforbundet med et godt vedtak om anerkjennelse av Palestina, og takket for vårt samarbeid som startet i 2009 og som fortsetter i kommende landsmøteperiode.

Sparebank1 ga gavesjekk til Barnebyen

Bengt Johansen hadde æren å overrekke gaven fra Sparebank1. Forrige landsmøte fikk delegatene gaver for en verdi av 150 kroner. I år ble dette beløpet samlet og donert til et godt formål. Formålet var ikke vanskelig å velge – 81 300 kroner skal gå til Fagforbundets SOS-barneby.

Norsk Folkehjelp takker Fagforbundet for støtten

– Skaper vi menneskeverd skaper vi fred! Det startet vi dagen med å synge, og det er det mye av vårt samarbeid handler om, sa Henriette Killi Westhrin, generalsekretær Norsk Folkehjelp til Fagforbundets landsmøte.

Ny barnebykontakt i Fagforbundet Akershus

Mona Bergersen, leder i Fagforbundet Ski og hovedtillitsvalgt i Ski kommune har tatt over vervet som barnebykontakt etter Stig Øverås.

Barnebyens septemberstatistikk

Det er en nedgang på 43 aktive betalende bidragsytere til Fagforbundets barneby i september. Fagforbundet Østfold har en økning på 3.

Takk Fagforbundet!

Veronica Vi er i en landsby nær Fagforbundets barneby i Huambo, Angola. En helt vanlig familie har våknet til en helt ordinær torsdag. Men alt er ikke som det alltid har vært for familien på sju.

Vi gir noen palestinere et litt bedre liv

Situasjonen i de israelsk-okkuperte områdene i Palestina blir verre og verre. Innbyggerne i Gaza er innesperret, og har strøm kun fire timer i døgnet. Bosettingene på Vestbredden og i Øst-Jerusalem spiser stadig mer av palestinernes land. Palestinerne fordrives.

En barneby i forandring

Pinto Vunge, leder av Fagforbundets SOS-barneby, har nettopp avsluttet en intensiv uke i Norge. Han har holdt presentasjoner for landsstyret og barnebykontakter og vært på flere fylkesbesøk. Budskapet fra Pinto er at barnebyen står nå overfor store forandringer. Forandringene er på den ene siden et resultat av SOS-barnebyers internasjonale strategi for en økt integrering og reduksjon av institusjonalisering, og forandringer som bunner i at barnebyen vår har færre småbarn. Av de 120 barna som bor i familiehusene, er 58 barn i alderen 11 til 15 år og det er 29 ungdommer fra 16 til 19 år.

Laos kartlagt for bomber innen 5 år

Vietnamkrigen gikk hardt utover Laos. USA slapp ufattelige 260 millioner klasebomber over det nøytrale landet. Klasebombene lemlester og tar liv, forhindrer at landet kan benytte seg av sine rike naturressurser og holder store deler av befolkningen i et jerngrep av fattigdom og frykt. Norsk Folkehjelp har laget metodikken for kartlegging av klasebombene som gjør at hele landet kan kartlegges i løpet av fire til fem år.