Fagforbundet.no

A A A Presse Om Fagforbundet

Solidaritetsprosjekter Aktuelt arkiv

Øyenvitne i Shatila flyktningleir

Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina besøkte flyktningleiren Shatila i Beirut i oktober. En vandring gjennom Shatilas gater og trange smug ga oss et rystende innblikk i hva det vil si å vokse opp i Libanons mest overfylte leir for palestinske flyktninger. Sjåføren til Norsk Folkehjelp er vår guide og veiviser. Det er umulig å finne frem i denne labyrinten uten kunnskap.

68 nye faste bidragsytere til Fagforbundets barneby

Fagforbundet Hedmark kom på toppen av desemberstatistikken med hele 20 nye faste bidragsytere. Fylket toppet statistikken også i september, da med 15 nye bidragsytere.

FN krever at Israel stanser all utvidelse av bosettinger

Israels bosettingsutbygging undergraver muligheten for fred. På fredag vedtok FNs sikkerhetsråd en ny resolusjon hvor de slår fast at de israelske bosetningene på okkupert, palestinsk område er ulovlige og krever full byggestans.

Trumps julehilsen til Palestina

Det nærmer seg jul, og Jesus’ fødeby Bethlehem i okkupert Palestina er fortsatt omringet av Israels apartheidmur. Den såkalte Oslo-avtalen fra 1993 ble fremstilt som gjennombruddet som måtte til for å sikre fred i Midtøsten og garantere et selvstendig Palestina. 23 år senere er Palestina fortsatt okkupert, og valget av Donald Trump som president i USA, lover ikke godt for fremtiden.

Tromsø kommune vil avstå fra kjøp av bosettervarer

Tromsø kommune blir den andre kommunen som fatter vedtak mot kjøp av israelske varer og tjenester som er produsert på okkupert jord. Først ute var Trondheim kommune.

G4S bekrefter salg av israelsk datterselskap

Sikkerhetsselskapet G4S bekrefter at de selger sitt datterselskap i Israel til det israelske private equity-fondet FIMI. Salget forventes gjennomført i løpet av tre måneder. G4S solgte seg ut av Norge i 2014.

Fagforbundet Østfold på toppen av novemberstatistikken

Det var en nedgang i antallet faste bidragsytere til Fagforbundets SOS-barneby siden forrige måned, men i Fagforbundet Østfold kunne de telle fire nye bidragsytere.

Det smaker av hykleri

Dagens regjering påstår at flyktninger helst bør få hjelp «der de er», men kutter støtten til organisasjonen som har ansvar for palestinske flyktninger i Jordan, Syria, Libanon og Palestina. Det smaker av hykleri.

Vi må aldri glemme Sabra og Shatila.

Da fem av Fagforbundets Palestina-ambassadører var i Libanon i høst fikk vi besøke Sabra og flyktningleiren Shatila i Beirut. Her ble en av de verste massakrene i Palestinas historie gjennomført den 16. til 18. september 1982.