Fagforbundet.no

A A A Presse Om Fagforbundet
Morten 022

Prehospitale tjenester

Ambulansepersonell.no er nettstedet for AMK- og ambulansepersonell organisert i Fagforbundet.

Fagforbundet er LOs største forbund med over 360 000 medlemmer. Fagforbundet organiserer arbeidstakere i kommunale, fylkeskommunale og private virksomheter. Fagforbundet har som målsetning å informere om aktuelle nyheter og Fagforbundets syn innen det prehospitale området, tilrettelegge for faglig oppdatering samt være et informasjonsforum for medlemmene våre. Vi tar imot tips om aktuelle saker med takk!

Følg oss på Facebook

• Ambulanseforum på vei til deg

Fagforbundet har inngått ny abonnementsavtale med Ambulanseforum. Alle som er registrerte som ambulansepersonell og lærlinger (som betaler forsikring) får Ambulanseforum i posten sammen med Fagbladet.

Vis alle
Universitetet i Tromsø oppretter bachelorstudium i paramedisin fra høsten 2018

Det har ikke vært noe paramedic-studie i nord siden Universitetet i Tromsø hadde et kull gjennom en nasjonal...

NASJONAL KONFERANSE FOR AMBULANSEPERSONELL OG AMK

Fagforbundet Seksjon helse og sosial inviterer også i år til nasjonal fagkonferanse for alle som arbeider innen ambulanse og...

Kvinner føler seg utrygge på jobb – seksuell trakassering i ambulansetjenesten  (Ambulanseforum)

Kvinner føler seg utrygge på jobb – seksuell trakassering i ambulansetjenesten (Ambulanseforum)

«Skal jeg suge meg ut av situasjonen og bli ferdig med det?» (Ambulansearbeider, 31)

Den 4. nasjonale konferanse om hjertet og hjernen

15. og 16. februar 2018, Oslo Kongressenter: Youngs gate 11, 0181 Oslo.

Skuffende statsbudsjett for de prehospitale tjenestene

På nytt legger Regjeringen fram et fragmentert budsjett for de prehospitale tjenestene og det akuttmedisinske området.

Ledelsen bestemmer seg stort sett ut ifra egne idéer

Tillitsvalgte har forsøkt å si ifra om kritiske faser i byggingen av storsykehuset i Oslo, men blir ignorert av ledelsen.

Varslingsreglene – i stadig endring

Tilsynsmyndigheter og andre offentlige myndigheter har ikke krav på å få innsyn i hvem som er varsler. (Dagens Medisin)

Derfor valgte vi Fagforbundet

Vi møtte fire av forbundets ambulansemedlemmer. De er tydelige på at Fagforbundet er et naturlig valg for dem.

Kurs om psykisk helse blant migranter

Fagforbundet og IOM tilbyr medlemmer et todagers kurs 6.-7. mars i Oslo, med tittelen "Working with Vulnerable Migrants".

Droppet ambulanse fra 18 meter! (Agder Flekkefjords Tidende)

En utrangert ambulansebil av merket Volkswagen ble heist opp 18 meter, før den ble droppet rett i bakken.

Nasjonal konferanse for ambulansepersonell og AMK

Fagforbundet Seksjon helse og sosial inviterer også i år til nasjonal fagkonferanse på Storefjell Resort Hotel, Gol...

Oppstart forhandlinger NHO Service ambulanse

Forhandlingene om en ny avtale for Fagforbundets medlemmer i området NHO Service ambulanse startet opp i dag.

Utdanning

Ambulansefaget er en spennende utdanning som gir fagbrev. Er du ferdig med utdanningen kan du gå videre på paramedic-utdanning.

Hvite biler

Atle Holberg Frey.

På tide med "hvite biler", sier Atle
Holberg Frey i Fagforbundet.

Video om ambulansefag

Autorisasjon

Med autorisasjon følger et selvstendig og personlig ansvar for å utføre sine arbeidsoppgaver forsvarlig, hvilket innebærer at det stilles krav om faglig og etisk høy standard hos den som er autorisert. Dette innebærer et ansvar for å holde seg faglig oppdatert, og til å avstå fra å gi helsehjelp på områder som en ikke behersker eller ikke er kompetent til.

Les mer på Statens Autorisasjonskontor for helsepersonell.

Håndbøker 2017

Vi har håndbøker for 2017 for helsefagarbeidere, ansatte i hjemmetjenestene, sykepleiere (begrenset opplag), aktivitører, vernepleiere, ernæringsfagarbeidere, helsesekretærer og deg som arbeider i barnevernet.

Kurstilbud i psykisk helse og avhengighet

Fagforbundet har en egen side med forslag til kurstilbud på fagområdet psykisk helse og avhengighet.

Klinisk fagstige

E-læringsprogrammer

Se vår side for
e-læringskurs og
e-læringsprogrammer!

Legemiddelhåndtering

Se Fagforbundets nettløsning om legemiddelhåndtering. Video, lydfiler og quiz gir deg en oversikt over kompendiet i legemiddellære.

Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp ble revidert i 2015.

Etiske retningslinjer

Fagforbundet jobber for at medlemmer i helse- og sosialsektoren skal gis tid, rom og anledning til etisk refleksjon i hverdagen.

Stipend

Fagforbundet deler hvert år ut flere millioner kroner til opplæringstiltak og kompetanseutvikling.

Du kan søke om støtte til:

• Utdanninger ved universiteter, høgskoler, videregående og
    grunnskole (ny sjanse)
  • Praksiskandidatopplæring og yrkesfaglige kurs
  • Lese- og skrivekurs med data for yrkesaktive medlemmer

Søk om stipend

Lønn og tariff

Fagforbundets hovedoppgave er å sikre deg gode og trygge lønns- og arbeidsvilkår. Sammen får vi gjennomslag for våre krav. Du står sterkere med Fagforbundet.

Logg deg inn på Dine sider for å finne din tariffavtale

Renholder Mossie er stolt av jobben han gjør, men synes lønna er lav. Han støtter kravene i oppgjøret 100 prosent. Dette er krav som  gjelder i alle  tariffområder.