Fagforbundet.no

A A A Presse Om Fagforbundet

Veteranoppholdet 2012

Fra veteranoppholdet 2012 - guiden forteller om Monolitten i Vigelandsanlegget

Det årlige veteranoppholdet ble avviklet i 2 puljer, i ukene 24 og 25, dvs. de to midtukene i juni. Målgruppen var, som tidligere år, uføre- og pensjonistmedlemmer. Hver fylkeskrets har 2 deltakere på hver av ukene.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Fagforbundets veteranopphold arrangeres over 2 samlinger i juni hvert år. For 2012 var  det i ukene 24 og 25 (dvs. i midten av juni). Deltakerne bodde på Sørmarka rett utenfor Oslo. Programmet var sammensatt av en faglig del, samt sosialt samvær og inkludert en del utflukter. Det er fylkeskretsene som velger ut sine 4 årlige deltakare, som får et ukentlig veteranopphold.

Av programmet, kan vi nevne: Foredrag om faktiske forhold om Fagforbundet. Deretter foredrag av historiker Kjell Edvard Fiksdal som på et svært levende sett fortalte om bakgrunnen for og historien om LOs kurs- og konferansesenter på Sørmarka. Det var utflukt til Haldenvassdraget, hvor vi tok kanalbåt fra Strømsfoss til Tistedal/Halden. Vi fikk også en guidet tur på Fredriksten festning. Der fikk vi et engasjerende foredrag om hvordan svenskekongen Karl XII døde ved Fredriksten festning i 1718.

Det ble også et besøk til Fagforbundets lokaler i Keysers gate 15 i Oslo sentrum, hvor Wegard Harsvik og Jan Tore Strandås orienterte om Fagforbundets arbeid den siste tiden, samt i nær framtid. Etter besøket i forbundet, ble det tid til en guidet tur gjennom Oslo til Vigelandsanlegget i Frognerparken.På tampen av oppholdet redegjorde Pensjonistforbundet om sin virksomhet, før Fagforbundet avsluttet om samarbeidsavtalen mellom de to forbundene.