Fagforbundet.no

A A A Presse Om Fagforbundet

Veteranopphold 2011

Fredriksten festning i Halden

Det årlige veteranoppholdet ble avviklet i 2 puljer, i ukene 25 og 26. Målgruppen var, som tidligere år, uføre- og pensjonistmedlemmer. Hver fylkeskrets har 2 deltakere på hver av ukene.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Veteranoppholdet arrangeres over 2 samlinger i juni hvert år. For 2011 var  det i ukene 25 og 26 (dvs. de 2 siste ukene i juni). Deltakerne bodde på Sørmarka rett utenfor Oslo. Programmet var sammensatt av en faglig del, samt sosialt samvær. Det er fylkeskretsene som velger ut sine 4 årlige deltakare, som får et ukentlig veteranopphold.

Av programmet, kan vi nevne: Foredrag om faktiske forhold om Fagforbundet. Deretter foredrag av historiker Kjell Edvard Fiksdal som på et svært levende sett fortalte om bakgrunnen for og historien til LOs kurs- og konferansesenter på Sørmarka. Det var utflukt til Haldenvassdraget, hvor vi tok kanalbåt fra Strømsfoss til Tistedal/Halden. Vi fikk også en guidet tur på Fredriksten festning. Der fikk vi et engasjerende foredrag om hvordan svenskekongen Karl XII døde ved Fredriksten festning i 1718.

Det ble også et besøk til Fagforbundets lokaler i Keysers gate 15 i Oslo sentrum, hvor Wegard Harsvik bl.a. orienterte om Fagforbundets arbeid fram mot fylkesting- og kommunevalget høsten 2011. På tampen av oppholdet redegjorde Pensjonistforbundet om sin virksomhet, før Fagforbundet avsluttet om samarbeidsavtalen mellom de to forbundene.