Fagforbundet.no

Logg inn
A A A Presse Om Fagforbundet

Moduler

Vil styrke, ikke slanke offentlig sektor

Fagforbundets leder, Mette Nord.
Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Fagforbundet / Jan Lillehamre)

I en tid der mange tar til orde for at offentlig sektor slankes, vil Fagforbundets leder tvert imot styrke den.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Mange stemmer, blant annet NHO, har tatt til orde for at offentlig sektor i Norge bør slankes kraftig.

– Vi krever tilstrekkelige overføringer til kommunene slik at kommunene kan løse de store velferdsoppgavene de har, som skole, barnehage og eldreomsorg. Og det bør være rom i kommunebudsjettet til en kompetansereform som gjør at man kan møte det teknologiske skiftet på en god måte, sier forbundsleder i Fagforbundet, Mette Nord, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Konkurranseutsetting er ikke effektivisering

Effektiviseringspotensialet ligger ikke i å slanke offentlig sektor, eller konkurranseutsette tjenestene. Norsk offentlig sektor er allerede relativt effektiv, mener Fagforbundets leder.

– Så langt er det ikke mange gode eksempler på at verken kostnadene har gått ned eller kvaliteten opp ved å kommersialisere eller konkurranseutsette tjenestene. Man har heller måket pengene ned i lommene på private aktører, poengterer Nord.

Derimot mener Fagforbundet det ligger et effektiviseringspotensial ved å gi folk hele og faste stillinger.

– Det bygger kompetanse i virksomheten fordi du har folk i et langsiktig arbeidsforhold som er i jobb hver dag og som bygger kunnskap om det de holder på med og deler med de andre. Da slipper du også å bruke mye tid på å fortelle folk hva de skal gjøre fordi de ikke har vært på jobb på en stund, sier Mette Nord til ANB.

Les mer på siste.no: Vil fete opp offentlig sektor