Fagforbundet.no

Moduler

Høyre-ras blant Fagforbundets medlemmer

Mette Nord bredde
Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Jan Lillehamre / Fagforbundet)

Fagforbundets medlemsundersøkelse viser at 56 prosent av dem som sier de vil bruke stemmeretten vil bruke den på Ap. Bare 12 prosent vil stemme Høyre.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Høyre taper stort og går tilbake hele ni prosentpoeng, fra 21 prosent i 2013 til 12 prosent i 2017. I medlemsundersøkelsen som analysebyrået Ipsos har gjort på oppdrag fra Fagforbundet kommer det også fram at medlemmene aldri tidligere har vært så usikre på hva de skal stemme før et stortingsvalg, skriver Fagbladet.

Les hele saken «Fagforbundets medlemmer ferdige med Høyre-flørt – gir Ap oppslutning på 56 prosent» i Fagbladet.

For Arbeiderpartiet er det gode nyheter at mange av partiets tidligere velgere fra fagbevegelsen nå ser ut til å vende tilbake, etter å ha flørtet med Høyre både ved stortingsvalget i 2013 og kommunevalget i 2011.

Dette er syv prosentpoeng mer enn da tilsvarende undersøkelse ble gjort foran stortingsvalget i 2013. Ap-tilslutningen er nå på nivå med medlemsundersøkelsen i 2009 da partiet også gjorde et godt stortingsvalg.

Senterpartiet nesten tredoblet

Undersøkelsen, som er basert på telefonintervjuer med 1000 av Fagforbundets yrkesaktive medlemmer, viser at Senterpartiet opplever den samme medvinden som ellers i landet.

Partiet får en oppslutning på hele 11 prosent, nesten en tredobling siden tilsvarende undersøkelse i 2013.

Nord vil fortelle medlemmene hvordan den blåblå politikken virker

Fagforbundets leder, Mette Nord, som også sitter i Arbeiderpartiets sentralstyre, er imidlertid glad for alle rødgrønne piler som peker oppover. Til Fagbladet sier hun:

– Fagbevegelsen kommer til å spille en utrolig sentral rolle i valgkampen. Vi må nå ut og fortelle medlemmene om hvordan den blåblå politikken fungerer i praksis og vise hvilke konsekvenser regjeringens politikk har for folk flest, sier Nord og ramser opp:

– Dagens regjering har ikke klart å sysselsette flere. Økningen i antall arbeidsplasser står stille, noe som viser at skattelettene ikke fungerer. Dermed blir det heller ikke fart i økonomien. De reverserer likestillings- og familiepolitikken og fjerner goder fra de som har minst og gir til de som har mest fra før.

– En rå omvendt omfordeling

– Denne regjeringen driver en helt rå omvendt omfordeling. Resultatet er at det er vanlige folk og de som har minst som betaler for skattelettene til de rikeste, oppsummerer Mette Nord.

De viktigste sakene for Fagforbundets leder er å få til en vekst i sysselsettingen og kjempe mot sosial dumping.

– Det er klart at ulikhet vil være den røde tråden hele veien. Som betyr kampen for bevaring av enhetsskolen, at vi bruker skattepolitikken til å utjevne forskjeller, økt sysselsetting og at alle skal ha like muligheter.