Fagforbundet.no

Logg inn
A A A Presse Om Fagforbundet

Moduler

Frykter kutt i tjenester om maskin­skatten fjernes

Hans Christian Gabrielsen og Mette Nord
LO-leder Hans Christian Gabrielsen og Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Fellesforbundet snakker ikke for hele LO, sier Mette Nord, leder av Fagforbundet, til Klassekampen.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Frykter kutt i tjenester om skatten fjernes - Klassekampen - 1 - Nyhetsklipp 31.10.2017 - Retriever

Hun reagerer kraftig på at Fellesforbundet, som er det forbundet i LO som har flest medlemmer i privat sektor, i forrige uke gikk sammen med NHO og Norsk Industri. I et felles utspill tok de til orde for å fjerne den såkalte maskinskatten, altså eiendomsskatt for produksjonsanlegg. Dette er en skatt regjeringen i statsbudsjettet for 2018 foreslår å fjerne helt, noe som vil bety at næringslivet sparer 800 millioner kroner, mens kommunene taper tilsvarende.

Fellesforbundet mener maskinskatten er tidkrevende, unødvendig komplisert og lemfeldig praktisert, med store variasjoner fra kommune til kommune. «Å kreve skatt på maskiner setter Norges arbeidsplasser i fare», sa Jørn Eggum, Fellesforbundets leder til Klassekampen i forrige uke.

Kutt i tilbud og ansatte

Tidligere har både stortingspolitikere og kommuner reagert. Nå får han svar fra LOs desidert største forbund:

– Vi er imot at maskinskatten kuttes, i hvert fall så lenge konsekvensene for kommunene er store og uklare, sier Mette Nord i Fagforbundet.

Regjeringen har også tidligere foreslått å kutte maskinskatten, men har blitt stanset av KrF og Venstre. Nord ber politikerne tenke på kommunene, som i følge kommunenes organisasjon KS vil tape 1,2 milliarder kroner om skatten fjernes. Dette vil bety mindre midler til å bygge vei og infrastruktur, og ellers å legge forholdene til rette for næringslivet, med tjenester som barnehage, skole og helsetilbud.

– Et slikt kutt i driftsinntektene til kommunene vil bety kutt i tilbud og ansatte. For å skape et bilde: Dette betyr 1000 færre sykehjemsplasser, sier Nord.

fridag@klassekampen.no