Fagforbundet.no

Logg inn
A A A Presse Om Fagforbundet

Moduler

Frykter at norske pasientdata kan havne i Bulgaria

tatjanaschanke.jpg

– Vi har påpekt hele tida at dette måtte skje, sier hovedtillitsvalgt (LO) i Sykehuspartner, Tatjana Schanche, til Fagbladet. De skriver at pasientopplysninger kan havne i Bulgaria.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Schanche legger til at hun ikke er overrasket, selv om hun oppfatter at dette står i motstrid til det administrerende direktør i Sykehuspartner Cathrine M. Lofthus sa i september.

Les hele saken «Frykter at norske pasientdata kan havne i Bulgaria» i Fagbladet

Da det i høst ble kjent at Helse Sør-Øst ville inngå avtale med amerikanske Hewlett Packard Enterprise (HP) om utvikling av it-tjenester til helseforetaket, forsikret Lofthus at de hadde vurdert konsekvensene av at utenlandsk personell fikk tilgang til datasystemene.

«Her har vi ganske god kontroll. Vi har sikkerhetskrav, så det er ivaretatt. Disse dataserverne vil bli stående i Norge». Til tross for massive protester ble det inngått kontrakt med den eksterne leverandøren.

I strid med uttalelse

Virksomhetsoverdragelsen skjer først i mai, men de praktiske forberedelsene er naturligvis i gang. Fagbladet fikk før påske vite at HP-medarbeidere fra Bulgaria hadde vært hos det regionale helseforetakets eget it-selskap, Sykehuspartner, og fått både opplæring og administrativ tilgang til alle linuxsystemer i helseregionen. Kritikere mener at det i praksis betyr at all pasientinformasjon er tilgjengelig for de aktuelle HP-ansatte.