Fagforbundet.no

Dine sider
A A A Presse Om Fagforbundet

Moduler

Fagforbundets kandidat til nestleder i LO

Roger H. Heimli.jpg
Medlem av Fagforbundets politiske ledelse, Roger H. Heimli. (Foto: Fagforbundet/Jan Lillehamre)

Fagforbundets kandidat til nestleder i LO er Roger Haga Heimli (48). Valget til LOs ledelse skjer på LO-kongressen torsdag 11. mai.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Roger Haga Heimli ble valgt inn i Fagforbundets ledelse på landsmøtet i 2013. Han hadde da vært fylkesleder i Fagforbundet Hordaland siden 2003, og medlem av forbundsstyret siden 2009. I Bergen kommune var han hovedtillitsvalgt, omstillings- og konserntillitsvalgt. Han startet sin tillitsvalgtkarriere som ungdomstillitsvalgt i 1995 i daværende Norsk Kommuneforbund.

– Vi mener at Roger Haga Heimli er den beste kandidaten vi kan foreslå til LO-ledelsen og som nestleder. Han har god kompetanse om offentlig sektor. Han er kunnskapsrik og lydhør og har meget god innsikt i tariffspørsmål, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

I årene i toppledelsen i Fagforbundet har Heimli særlig jobbet med tarifforhandlinger, omstilling og internasjonale spørsmål. Han har hatt ansvaret for arbeidet med internasjonale handelsavtaler, blant annet TISA-avtalen, og saker som skatteunndragelse, svart økonomi og arbeidslivskriminalitet.

Av utdanning er Heimli rørlegger, men langvarig tillitsvalgtarbeid har bidratt til at aktiv fartstid i faget ikke er særlig lang. Ved siden av tillitsvalgtarbeid har Heimli vært aktiv i Arbeiderpartiet i Bergen.

– Roger Heimli er en utpreget lagspiller som vi mener vil styrke LOs ledelse, sier forbundsleder Mette Nord.

For ytterligere kommentarer

Tone Zander, informasjonssjef i Fagforbundet, tlf 908 55 063.