Fagforbundet.no

Logg inn
A A A Presse Om Fagforbundet

Moduler

Vil snu et fattig og ulykkelig Europa

Avtroppende generalsekretær i European Federation of Public Service Unions, Carola Fischbach-Pyttel. (Foto: EPSU)

- Vi trenger ikke flere millionærer, men mer sosial dialog og demokrati i Europa, sa avtroppende generalsekretær, Carola Fischbach-Pyttel da fagforbunda i offentlig sektor i hele Europa var samla til den niende EPSU-kongressen i Toulouse.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Rundt 500 deltakere fra 46 land utgjør kongressen til fagforbunda fra offentlig sektor i Europa. Fagforbundet er representert med seks fra forbundets arbeidsutvalg. Kongressen åpna 20. mai, og alt på den første dagen var det alvoret skapt av den økonomiske krisa i EU som prega forsamlinga. Hovedoverskrifta på kongressen er Our Europe - Vårt Europa, og de politiske diskusjonene har stikkordene "sosial rettferdighet - offentlige tjenester - arbeid til alle".

Et annet Europa

- Mangel på jobber og mangel på ansatte til å utføre tjenester har skapt et fattig og ulykkelig Europa, sa Carola Fischbach-Pyttel.

The European Federation of Public Service Unions (EPSU) vil ha et annet Europa og kongressen skal vedta resolusjoner og en politikk som speiler dette. Kutt i offentlige tjenester og en massiv arbeidsledighet viser at nedskjæringene er en dårlig designet politikk for alle, mener Fischbach-Pyttel.

Fagbevegelsen må sloss

Kutt i offentlige budsjetter betyr færre ansatte og færre medlemmer i det enkelte lands fagforbund. Det er en stor utfordring som gjør det viktig å verve effektivt og bygge nye allianser. Ikke minst er det viktig å vinne oponionen. Kampanjen "Don't trade away our public services" er et eksempel på måter å avsløre hva som skjer. Handelsavtaler som skjer i lukkede rom er en trussel mot all offentlig velferd, og skjer uten innsyn for folk flest.

Følg kongressen på EPSUs nettsider